Tetamu Yang Dihormati

Bila Menyinggah tu..KLIK LA SEKALI ye..

Saturday, January 8, 2011

Hijaukan bumi anda - versi Akak Nora ..hik!!

Kelatnya mata nak bangun subuh. Tapi, cepat-cepat ingatkan yang setan sedang bertenggek kat mata tu. Aku tak nak bagi ko menang!!!! Automatik bangun terus mempersiapkan diri untuk solat subuh.
Siap sudah..aku mula proses mengelilingi rumah mengumpulkan koleksi yang selama ini aku kumpul untuk memudahkan aku balik kampung. Ish..ada ke gitu...
Jadi hari ini aku sahut kempen "Tak guna plastik hari Sabtu"- tu ayat aku sendiri kasi mudah dan faham. Keterangannya untuk sama-sama bertanggungjawab menjaga alam ini. Kasihan, dia dah semakin tua. Lagi terseksa menanggung pelbagai jenis manusia yang melakukan kemungkaran di atasnya.
Terluka hatinya, melihat dia di kotori, di cemari dan diperlakukan pelbagai rupa. Belum lagi terpaksa hadap orang yang bercengkerama buat maksiat di balik hidupan di atasnya. Nauzubillah..malu lah wei...memang sama la korang macam kucing meragan..(tau tak istilah tu.)
Aku memang ajar anak aku dari kecil ni. Alhamdulillah..memang dia tak pandai buang sampah keluar kereta..(abahnya tak terajar lagi, dah liat). Kalau di luar, dia berusaha mencari tong sampah nak buang sampah, Di rumah, tak payah suruh-suruh semuanya dalam tong sampah..termasuklah mainan dia,kasut aku, telefon abahnya, kunci rumah, kunci kereta, kunci motor abah. Tapi, tu kisah memula ajar dia dulu. Kalau rasa macam hilang je sesuatu, carilah dalam tong sampah tu. Pasti ada jawapannya..(tong sampah ni kering tak bercampur dengan barang basah di dapur tau..kang kata aku pengotor pulak..). Betullah kata oarang melentur buluh biar dari rebungnya. Tapi tu buluh, tak pandai cakap. Ni anak orang, banyak jugaklah komander pasukan ni asyik keluarkan arahan..baru lah tersemat di otak tu.
Oklah, selesai keliling rumah. ini je Akak Nora jumpa..
Selalu kalau beli barang dapur dan rumah memang banyak (walaupun dewasanya ada 2 orang jer). Hari ni mungkin nak shopping untuk 2 bulan. Ganda 2x tu, erm..sebenarnya sebulan punya pun tak cukup tu. Sumbat ajelah jawabnya dalam kereta kang..bukannya naik bas pun.
Bila ada plan nak keluar rumah pagi-pagi. Mulalah aku berdentum-dentam di dapur siapkan sarapan dan di selang seli dengan apa yang patut. Tapi, kelancaran kerja aku terjejas kerana..

Subuh-subuh lagi dia dah jaga..duduklah awak kat situ macam biasa. Orang kasi tidur tak nak tidur..

Tapi kan, lepas aku solat tadi. Aku terdengar de eh- de eh dia berbunyi. Aku jenguk lah ditempat tidur Soleh. Dia dah meniarap sendiri la...hehehe.

Itulah jiwa ibu, anak meniarap pun dah hepi sangat. Macam mana kalau kita bahagiakan ibu, bagi ibu bangga walaupun kita bukanlah sehebat mana kerana kita tak sempurna tapi ibu, amat sempurna di mata kita.

Jadi, kenapa ada kes buang mak. Sedih aku, doa dalam hati kecil ni..jauhkan musibah itu dari aku. Bukan aku risau dibuang..aku takut anak aku menerima azab yang maha dasyat di sana kerana buat begitu kepada ibu mereka. Keredhaan Allah kepada seorang anak terletak kepada keredhaan ibu bapanya. Wallahualam.

Beransur dulu yah..ingat, mulakan setiap perlakuan yang baik dengan bismillah...

2 comments:

  1. comel nya anak akak..hehe..

    betol.. kenapa masih ada org buat mak..erm.. susah payah mak jaga kita..akhirnya itu balasan dia terima dari anak2 nya.huh..sedey dengar..

    salam kenal dari norfa..=)
    http://since-8-july.blogspot.com/2011/01/harga-minyak-dah-naik-ron-95-ron-75.html

    ReplyDelete
  2. cutenya baby...semoga kita sentiasa berbuat baik

    ReplyDelete

Akak Nora suka baca komen anda....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...