Tetamu Yang Dihormati

Bila Menyinggah tu..KLIK LA SEKALI ye..

Saturday, January 1, 2011

Roti Naik - Resepi bg tgn yg kuat..hahaha

Kenapa aku katakan begitu? Sebab orang lain buat..semua naik gebu, dan mereka mengatakan bahawa tangan mereka dah naik lenguh menguli...mesti kena uli lama dan kuat ni. Yang aku pula uli ala-ala cukup..so, boleh baling ke dinding la roti aku..hehe..tak puas hati. Lepas ni aku try juga pasal anak aku suka..tapi kesian dia nak gigit pasal keras..
Kepada yang nak mencuba tu..cuba lah..aku pun belajar kat tenet..mcm biasa copy n paste. terima kasih bebanyak sesangat kat SASHA RAHMAT. Dia sungguh baik berkongsikan tips dan resepi beliau..moga murah rezeki beliau..



Ni lah hasil aku..orang lain penuh loyang besar..aku loyang kecik pun tak penuh lagi..hahaha
Bahan A
yis 11 grm
air suam 1/2 cwn
gula 1 sudu besar
tepung 1 sudu besar
***satukan bahan A dan biarkan yis n
Bahan B
2 sudu besar marjerin planta / mentega cair
Bahan C
1 cwn gula dilarutkan dgn 1/2 cwn air panas (gula bole dikurangkan) utk dijadikan sirap gula
Bahan D
3 cwn tpg gandum + 1 cwn tepung gandum
Cara-caranya
1 - Mula-mula buat dulu air sirap coz kita nk gunakan air tu, suhunya suam.
2 - Masukkan 3 cwn tepung ke mangkuk adunan, buatkan lubang ditgh tepung
3 - Campur bahan A,bahan B & C dan uli tepung.
4- Baki tepung yg 1 cwn tadi bole digunakan sedikit demi sedikit semasa mengguli roti..buat hingga adunan x melekat di tngn.
5 - Biarkan adunan naik
6 - Bila adunan dh naik uli ikut suka dan susun di loyang
7 - Susun di dlm loyang dan biarkan roti naik sekali lagi. (lebih kurang 30 to 40 mins)
8 - Bakar suhu 180'c selama 30 mins atau lebih..
9 - Keluarkan drp oven dan sapu marjerin diatas roti
Hehe..kalo jadi tak payah dah nak beli bun kat kedai..malas dan rajin saja..

2 comments:

  1. ain belum cuba lagi roti naik ni...

    nak try jugak satu hari nanti...

    ReplyDelete

Akak Nora suka baca komen anda....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...