Tetamu Yang Dihormati

Bila Menyinggah tu..KLIK LA SEKALI ye..

Thursday, January 6, 2011

Adik soleh dah 3 bulan (mengimbas kembali)

Hari 6hb Januari lah..teringat aku masa tarih 6hb Oktober. Sebenarnya aku dapat tarikh yang best. 10.10.10, ramai orang kata tarikh tu cantik lah apa la..tapi pada aku biarlah selamat cepat dah tak tahan nak menanggungnya. Baca ayat gitu mesti dah boleh agakkan? Itulah tarikh aku melahirkan anak aku yang kedua. Cey..ni sesi mengimbas kembali. Maklumlah genap tarikh ini, genaplah anak kedua aku ini berusia 3 bulan.

Setiap kelahiran mesti berbeza kisahnya. Samalah juga dengan aku ( macam permulaan buat karangan sekolah dulu pulak).


Kehamilan kali ini, memang agak melembikkan aku. (mungkin umur dah bertambah kot..hahaha). Sampai aku berhenti kerja dibuatnya. Bos tu yang cari gaduh ngan aku..hehehe
Selalu buat cek-up, doktor kata sihat dan ok. Berat pun ok..2Kg lebih je..sampai lah seminggu sebelum due date..diulangi lagi seminggu tau.Berat dia hanya 2.8Kg. Aku ceritakan pd doktor yang baby first yg kena induce pasal besar sgt dan jalan dah terbuka. Doktor kata yang ini ok dan tak perlu induce, tunggu sakit biasa dan tak perlu nak paksa-paksa.
Aku pun pulang dengan bahagia selepas mendengar jaminan doktor. Tunggu punya tunggu, tak jugak sakitnya. Emak yang aku import sejak balik raya dah mula gusar. Bukan risaukan aku, risaukan rumahnya yang dah tinggalkan lama. Sabarnya emak ketika itu..
Hinggalah hari cek-up terakhir, belum due date lagi tu. Tapi, naluri aku serta pesan mak juga, bawa sekali beg kelengkapan. Kalau tak jadi pun, pe salahnya..simpan dalam kereta je. Dalam perjalanan ke Pusrawi pagi tu, ada rasa semacam sikit. Sakit yang datang dan pergi. Sampailah aku jumpa doktor, aku ceritakan apa yang aku rasa padanya. Dia pun mulalah scan baby dalam perut aku.


Aku terkejut..tapi tak tanya lagi dengan doktor. Aku nampak bahagian saiz baby tu, nombornya banyak sangat…4xxxg. Weh..tu dah kira dah 4KG lebih dah anak aku. Dalam seminggu je. Mulalah jantungku berdegup kencang. Doktor pun senyap jek..sehinggalah,
“Awak admit lah, hari ni. Sebab saya tengok, baby pun agak besar ye. Nanti kita tengok pintu rahim..”
Aku angguk macam biasa walaupun dah mula kegerunannya. Gerun tetap gerun woo..walaupun anak kedua.


Bila cek pintu rahim dah terbuka 3cm. Apa lagi ubat keterpaksaan pun masuklah pada pukul 12.00tengah hari. Uwaa…ingatkan tak payah dah tempuhi saat-saat begini. Kena juga.
Bermulalah saat-saat kesakitan yang tak boleh nak cerita. Zikir, doa tak lekang dimulut. Airmata bergenang, bukan menangis. Kalau menangis, hilang tenaga tau..tak baik..TAHAN..
Pukul 3 petang, aku dipanggil masuk bilik bersalin. Air ketuban di pecahkan. Doktor bagi kalau nak berjalan-jalan. Aku tak larat, Cuma bersedia simpan tenaga bila nak diperlukan. Masa tu sakitnya makin hebat, tapi tak da tanda dia nak keluar. Cuma aku berjuang dengan rasa sakitnya tu.


Selepas Maghrib, suamiku masuk meneman. Dia boleh buat lawak lagi. Aku tau, dia pun dah tak tentu arah..kekiri kekanan dia bantu aku mengurang kesakitan. Jarum laser pun dah masuk tangan (bak kata makbed).
Hinggalah rasa pening gelap, aku nampak doktor dah mulakan kerjanya. Disuruh push aku pun push..kemudian aku buat sendiri tak payah dia suruh. Aku rasa nak pecah muka aku bila push. Tapi tak ada beza. Aku lemah, kesakitan makin kuat. Aku tak nak risiko, aku inform doktor yang aku sungguh dah tak larat. Apa lagi, vakum masuk di pintu rahim kerana hanya rambut je nampak, kepala tak juga keluar. Teran yang terakhir memang aku hamburkan sampai ke hujung nyawa. Keluarlah baby boy yang menangis keras. Alhamdulillah…besar sungguh kuasa Mu Ya Allah..Kau permudahkan juga. Itulah yang aku monologkan dlm hati. Kalau yang first dulu aku leh gelak dan sembang dgn doktor, kali ni aku diam nak pitam. Rupa-rupanya, darah aku banyak keluar. Doktor memaklumkan berat anakku itu 3.8kg, patutlah…

Usahkan comel, comot pun dah tak layak. Bukan atas permintaan, hubby ku saja test kamera. Dah selesai, si isteri nak berehat ye, lagipun dah malam tu.

Di sertakan foto Soleh yang tak pernah di update dima-mana..Pergh macam anak Hollywood plak..

Soleh dimandikan esok pagi sebab hari dah malam. Jadi takut dia bertambah sejuk.

Lepas darah aku dipastikan mengalir keluar dengan normal, aku dibenarkan pulang. So, adik dah pulang rumah masa ni. Tentulah abang Izzat yang sungguh happy. Dah lama dia tanya bila baby nak keluar.

Dengan hanya susu ibu, berat Soleh 6kg pada bulan pertama dan bulan kedua 7kg. Bulan ketiga ni tak tau lah..tengoklah pipi dia..

Anak-anak bujang ibu.





















Jangan tertipu. Di sebelah kiri, gambar Izzat Yusuf ketika sebaya Soleh. Berbaju hijau itu pula wajah Irsyad Soleh hari ini. Lebih kurangkan je kan..nama pun adik beradik..heee

Ibu dan The Dogols. (semcm pula tgok gbr ni)

Itulah kisah pengalaman aku. Pada yang dara takda makna anda takut nak beranak bila baca entri aku ni. Dunia dah moden. Anda fikir je cara apa anda nak lahirkan anak. Pada aku biarlah cara apa pun asalkan selamat. Dan bersyukur teramat sangat kepada Allah kerana masih ada rezeki buat aku kerana dulu doktor pernah mengesahkan aku bahawa aku agak susah nak hamil setelah kemalangan dasyat yang membabitkan kawasan peranakan aku.
Melahirkan anak pun merupakan satu jihad, didik mereka sebaik-baiknya dengan ilmu dunia dan pentingkan juga akhirat. InsyaAllah..
p/s:lepas entri ni..aku BW plak ek. kengkawan..jangan merajuk. aku ni lembab skit bab IT. Nak buat ni pun ber jam2..hehe. aku singgah nanti..tunggu tau..tak sabar ni..

5 comments:

  1. bila fikir bab bersalin, anak yang keberapa sekalipun rasa gerun dan takot pasti ada...

    huhu...

    ReplyDelete
  2. ain - betul2..bila da besar mereka..rindu pulak nak jaga baby lagi..hik

    ReplyDelete
  3. Syoknyer.. Walau sepahit mana pun tapi ia kenangan yg terindah kan.. MJ pun jeles gak ngn akak.. :)

    ReplyDelete
  4. awat jeles la MJ,kita kan sesama pempuan..nanti ada lah saat dan ketika untuk MJ

    ReplyDelete
  5. terima kasih atas kunjungan ke blog ANB dan follow!ANB singgah sini and follow balik!

    ReplyDelete

Akak Nora suka baca komen anda....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...