Tetamu Yang Dihormati

Bila Menyinggah tu..KLIK LA SEKALI ye..

Sunday, January 2, 2011

Apa-apa aje lah..

Sebelum entri ni di tulis...aku termenung memikirkan apa yang nak di ketak-ketukkandi keyboard ini. Hmmmm...menghelakan nafas yang panjang. Saja meluangkan masa. Berehat sebentar sebelum memulakan kerja aku yang terhenti seketika.


Teringat pula aku entri-entri yang banyak aku terlihat ketika BW hari ini. Faizal Yusuf meninggal dunia..?Innalillah..Allah sudah menyeru dia dalam usia yang boleh kita katakan masih muda lagi. Apa-apa pun kita yang hidup masih perlu meneruskan kehidupan ini. Dan kita anggap itu sebagai contoh bahawa belum tentu umur kita panjang hingga ke anak cucu. Bersedialah kita sentiasa menghadapi kematian yang sepatutnya kita rindui.


Ada juga lagi kisah pembuangan bayi yang masih belum surut masalahnya. Aku pun bukanlah insan mulia dan suci. Namun, bila kita dah buat salah, mengapa kita nak teruskan kesalahan itu lagi. Tak salah kalau kita cuba perlahan-lahan kembali ke fitrah kehidupan kita sebagai hamba Allah.


Tak dinafikan bukan senang kita nak jadi baik. Macam-macam godaan dan cubaan yang akan kita hadapi semata-mata ingin merosakkan iman kita yang masih mentah ketika itu. Percayalah kepada Allah..dan kita sematkan di hati ingin berubah ke arah kebaikan..inilah nasihat aku kepada diri aku sendiri.
Kita rasa macam kita ni orang yang baik, tapi percayalah kita juga masih ada kelemahan. Lebih-lebih lagi bila kita mula rasa bongkak dengan apa yang Allah berikan kepada kita. Nauzubillah..

Senjata orang mukmin adalah berdoa. Namun, jangan lupa timba ilmu berkaitan doa. Adab berdoa, apa yang perlu didoakan, apa yang perlu dilakukan jika doa tak dimakbulkan..marah..? tidak..bersabar..kerana Allah menyediakan yang terbaik untuk kita. Dan percaya dan sentiasa percaya kerana percaya itulah tunggak keimanan kita. Teruskan berusaha dan akhirnya kita kembalikan kepadaNya dalam tawakkal kita.

Inilah entri memujuk jiwaku yang letih...

2 comments:

Akak Nora suka baca komen anda....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...