Tetamu Yang Dihormati

Bila Menyinggah tu..KLIK LA SEKALI ye..

Wednesday, March 2, 2011

Muhasabah Diri

Dari Artikel Dato' Dr' Hj. Mohd Fadzillah Kamsah.

Sayidina Umar berpesan, "Hisablah diri kamu sebelum kamu dihisabkan." Demikian sikap orang yang hebat, dia tidak akanmenganggap muhasabah diri atau post-mortem aktiviti sehariannya sesuatu yang remeh temeh. Maka dia sentiasa bermuhasabah setiap yang dilakukan dari awal pagi hingga tidur, adakah ia selari dengan matlamat hidup menurut syariat.

Oleh sebab itu, muhasabahkah apa yang kita lakukan itu dengan rutin harian seorang yang bergelar insan hebat. Orang yang cemerlang akan sentiasa bermuhasabah akan amalannya kerana bimbang terseleweng daripada niat suci yang asal.

Muhasabah diri menjadi amat penting dalam hidup seorang Islam, supaya hari-hari yang dilalui menjanjikan hari yang lebih baik daripada sebelumnya.

Sesungguhnya umat Islam akan cemerlang jika menyedari diri mereka berada di tahap mana. Dalam keadaan itu mereka akan lebih melihat diri sendiri terlebih dahulu sebelum menuding jari kepada orang lain.

Akak Nora Berkata : Kalau kita sentiasa menghisab diri kita, pasti segala sifat-sifat mazmumah akan kita hindari sedikit demi sediki. Ini kerana, kita akan diperlihatkan bahawa bagaiman salahnya seseorang, mungkin kita lebih bersalah. Kalau rasa kita yang bagus, mungkin ada yang lebih bagus.

Bila akak nora nak pejam mata di malam hari kan, akak nora selalu terbayang..gelapnya kubur itu. Sejurus rasa takut dengan seksaan yang menanti akak nora. Lepas tu akak nora terbayang macam mana pula bumi ini berakhir, hiruk pikuk manusia pelbagai rupa bertempiaran..waktu itu..mana suami akak? mana anak-anak akak? bagaimana nasib akak? Nauzubillah..sedih jika Allah palingkan rahmatnya. Moga kita bersama-sama mencari redha-Nya.

3 comments:

Akak Nora suka baca komen anda....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...