Tetamu Yang Dihormati

Bila Menyinggah tu..KLIK LA SEKALI ye..

Wednesday, February 23, 2011

Allah menjemput peragut tertonggeng

AMPANG : Seorang peragut yang kelam kabut melarikan diri sejurus meragut beg tangan seorang wanita, terbunuh manakala rakannya parah selepas motosikal dinaiki merempuh kereta mangsa yang ketika itu nekad mengejar penjenayah terbabit di Taman Mega Jaya, Bukit Teratai disini, semalam. (Harian Metro 22/2/2011)
Ha..itulah pembuka kata bagi berita berkaitan dengan peragut yang menemui ajal bila dia tertonggeng dalam longkah. Aduh...tertulis dalam rekod hidup dia, mati ketika membuat aniaya kepada orang lain. Sudah la..itu kisah dia dengan Allah. Kita yang masih hidup ini masih perlu meneruskan perjuangan.
Teringat aku dengan kes yang dihadapi oleh emak aku. Ketika itu, kami menetap di Flat Taman Dato’ Ahmad Razali, Ampang (Ampang juga tu...)
Emak aku bekerja di Ampang Specialist Hospital. Doktor ke..? Taklah, dia sebagai ‘supervisa’ Housekeeping. Emak Cuma berbasikan dari rumah ke tempat kerja. Aku pun pernah berbasikal dari rumah ke sekolah di SMK Hulu Kelang. Tapi, kejap je... Akibat udara yang kurang baik, asma aku bertambah teruk. Dapat ubat pam. Tapi, saja je aku tak amalkan. Bertambah penat aku rasa kalau bergantung dengan inhaler tu.
Suatu hari, seperti biasa emak berbasikal ke tempat kerja. Hari itu, shift pagi. Kejadian itu sepintas lalu. Yang emak sedar dia dah tertonggeng dihimpit basikal. Uih..koyak kulit lutut dan paha dia. Tapi, best tau..doktor yang cek mak aku tu tak bagi MC. Bekerja juga dia hari tu..hampeh kan..
Tiadalah duit yang banyak. Cuma ada barang-barang emas sentimental value dan sudah tentu emak bermasalah dengan IC dia sekejap. Nasib baik tak ada lesen itu ini. Emak aku kata, dua orang peragut yang bermotosikal itu sungguh kemas pemakaiannya. Siap ada tali leher. Lagi hebat peragut zaman aku remaja dulu ye..
Selepas kejadian yang menimpa emak aku, ada sebilangan rakan-rakannya turut ditimpa masalah yang sama. Ada yang berjuang sampai berdarah-darah tangan dia bersagat dengan tar jalan, sampai lari lah akhirnya peragut tu tanpa hasil ragutan.
Yang seorang ni pula sedang sarat mengandung. Hendak tak hendak, terpaksa dia lepaskan kerana takut dengan keselamatan diri ketika itu. Sejak itu, semuanya berjaga-jaga. Hinggalah kini, kalau anda pernah jumpa emak akak nora. Dia tak pernah dah pakai handbag. Dia pakai pouch-bag yang nipis je rupanya di pakai dipinggag dalam baju. Sesekali tu dia pakai lah juga handbag tapi jaranglah...
Bak kata pakar analisis jenayah, En. Affendi tu...jangan jadikan diri kita sebagai tarikan kepada peragut yang hendak meragut. HA..macammana tu..Pada akak nora, kita kena berdoa pada awal keluar rumah, berjalan di tempat ramai orang dan respon dengan persekitaran anda.
Klik HB juga ya..

1 comment:

Akak Nora suka baca komen anda....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...