Tetamu Yang Dihormati

Bila Menyinggah tu..KLIK LA SEKALI ye..

Friday, April 22, 2011

Entri Jumaat : Fadhilat Surah Al-Mulk (bah. 1)

1.   Daripada Abi Hurairah r.a dari Rasulullah SAW bersabda:" Sesungguhnya di dalam Al-Quran ada tiga puluh ayat memberi shafaat kepada pembacanya hingga di beri kemapunan untuknya iaitu surah Al-Mulk "Tabarakal-Lazi".

2.   Daripada Anas Ibnu Malik berkata:" NAbi SAW telah bersabda :" Sesunggunya seorang lelaki yang sebelum kamu telah meninggal dunia dan tidak ada bersamanya sedikitpun daripada kitab Allah kecuali "Tabarakal-Lazi". Maka Apabila dimasukkan ke dalam lubang kubur, datanglah kepadanya malaikat. Maka surah itu telah menahan wajahnya dan malaikat berkata pada surah itu. Sesungguhnya kamu daripada kitab Allah dan saya tidak mahu menyusahkan kamu, sesungguhnya saya tidak boleh memberi kepada kamu dan kepada dia, dan kepada saya kemudharatan atau kemanfaatan.

 Sesungguhnya jika kamu mahu memberi manfaat kepada dia (si mati), jadi pergilah menemui Allah SWT. Dan mintalah shafaat daripada-Nya. Maka diapun (surah) menemui Allah SWT, dan berkata :"Wahai Tuhanku, si fulan ini (si mati), dia pilih saya dalam kitabmu dan dia pelajari saya dan dia membaca saya, bolehkah wahai Allah, Engkau membakarnya dan menyeksanya, walhal saya di dalam dadanya. Maka jika Engkau ingin berbuat demikian, jadi padamlah saya dari kitab-Mu. Dan Allah SWT berfirman :" Aku nampak kamu marah. "Dia menjawab (surah):"Sesungguhnya saya marah. Allah SWT berfirman :"Pergilah, sesungguhnya aku memberi dia kepada kamu dan kamu menjadi shafaat keatasnya."

Nabi SAW bersabda: "Surah itu datang kepada malaikat dan memaksanya keluar tanpa melakukan apa-apa pada si mati."

Maka surah itu datang dan meletakkan mulutnya kepada mulut si mati dan mengucapkan selamat datang kepada mulut yang sentiasa membaca saya dan selamat datang kepada dada yang sentiasa menghafal dan menjaga saya. Dan selamat datang kepada dua kaki yang sentiasa berdiri dan membaca saya.

Maka surah itu bersama si mati dalam kuburnya supaya dia (mati) tidak merassa kesunyian."

Anas berkata: "Apabila Nabi SAW khabarkan hadis ini maka tidak ada seorangpun yang kecil mahupun yang besar, hamba mahupun tuan kecuali dia mempelajari surah ini dan Nabi SAW memanggil surah ini Al-Munjiah : iaitu yang menyelamatkan."

p/s: terlewat post entri jumaat hari ini..moga sentiasa sempat untuk diingati bersama...

2 comments:

Akak Nora suka baca komen anda....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...