Tetamu Yang Dihormati

Bila Menyinggah tu..KLIK LA SEKALI ye..

Saturday, July 23, 2011

Air liur janda berkahwin teruna jadi ubat

Orang nak kata aku apa...kata lah...dah memang pagi-pagi aku memang kebulur..tuan rumah beli kuih je..teruk la abang aku ni. dah tau anak dia ikan piranha..beli la telur ke..paling koman pun boleh makan nasi ngan telur goreng kan...
Dah dua malam aku tidur kat rumah abang aku di Balakong ni. Teman emak aku tengokkan anak beliau.Abang aku ni aktif, ada 6 anak. Seorang masuk wad tinggal 5 kan, tp campur lagi 2 anak aku dah jadi 7 pulak. Aku dan emak dah macam buka taska. Yang paling tua budaknya..darjah 6..huru hara weh dengan yang kecik-keciknya..anak aku yang alim-alim kekonon ni pun hampeh semua terpengaruh. Kalau dah namanya budak-budak kan...

Isterinya kena tunggu salah seorang anak mereka yang kena ditahan di wad.. semalam aku ikut menjenguk, da separuh muka dia bengkak. Kata emak aku, benda kat muka anak buah aku tu kayap. Bila dah kayap, mulalah emak aku bising suruh abang aku bawa anaknya jumpa sepupu kami. Dia boleh ubatkan hanya dengan semburan pucuk jambu batu yang dikunyah nya tu. Sebab kata emak, air liur dia yang penting sebagai ubat. Air liur janda kahwin teruna...hmmm...macam kelakar kan, tapi..mak aku pernah tengok dia mengubat, macam2 kes. Sampai sepupu aku tu muntah2 pun ada sebab pesakit tu dah kira teruk bernanah meleleh..Katanya, Walaupun dah ok masuk hospital...kayap itu akan datang semula dan makin teruk.

Emak dan adik ipar aku pun ada berubat dengan dia. Mana yang jumpa dia biasanya dah penat berubat dengan doktor. Maka, mereka akan mencari jalan alternatif. Bukan mahal pun..hanya rm 15 suku..

percaya atau tidak...mereka mencari ikhtiar dan Allah yang menentukan segala-galanya.

2 comments:

  1. siannya kayap kat muka..biasa dengar kayap kat tubuh je...powernya air lio janda tu ek...kuasa tuhan.....

    ReplyDelete
  2. betul tu.. ikhtiar itu penting..

    ReplyDelete

Akak Nora suka baca komen anda....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...