Tetamu Yang Dihormati

Bila Menyinggah tu..KLIK LA SEKALI ye..

Tuesday, May 3, 2011

Nota Nora : Isteri Solehah seperti 10 SITI - Siti ke-7

Siti Muti'ah.

Mendengarkan namanya, mungkin kita kurang jelas dengan kisah yang berkait dengan nama wanita ini. Namun, jika kita mengetahui kisahnya, mungkin kita sudah berkali-kali mendengar cerita tersebut.

Di suatu hari, Rasulullah SAW berkata kepada anak perempuannya, Fatimah,

"Sesungguhnya, dihujung kampung ini ada seorang wanita, di mana dia dahulu masuk syurga sebelum mu."

Fatimah yang mendengar kata-kata ayahnya iu segera ke hujung kampung untuk melihat sendiri keistimewaan wanita itu hingga dia di janjikan masuk syurga sebelum Fatimah sendiri.

Pertama kali Fatimah datang dia tidak dibenarkan masuk kerana Siti Muti'ah memberi alasan dia tidak meminta izin daripada suaminya untuk menerima tetamu.

Esoknya, Fatimah datang semula bersama dua orang anak lelakinya, Hasan dan Husin. Juga tidak dibenarkan masuk kerana wanita itu mengatakan dia hanya meminta izin untuk Fatimah saja, tidak untuk kedua anak Fatimah.

Hinggalah kali ketiga, barulah Fatimah dibenarkan masuk. Siti Muti'ah melayani tetamunya dengan sebaik-baiknya. Hinggalah tiba-tiba dia meminta izin untuk beredar. Dia menukarkan pakaiannya dengan pakaian yang seksi, menyediakan air dan sebatang tongkat.

Fatimah terkejut dengan perubahan Siti Muti'ah yang tiba-tiba berubah penampilan sebegitu rupa. Fatimah bertanyakan kenapa, dan Siti Mutiah menjawab,

"Aku berpakaian begini kerana mungkin suami ku inginkan aku sekarang, aku sediakan air untuk suamiku yang dahaga dan tongkat untuk suamiku memukulku jika layanan ku tidak memuaskan hatinya." Walhal suaminya tidak pernah memukulnya sekalipun.

Fahamlah Fatimah mengapa ayahandanya berkata begitu.

Akak Nora Berkata :

Mungkin sesetengah orang mengambil remeh dengan tetamu yang datang ke rumah kan..termasuklah jurujual tu. jangan suka-suka hati bagi masuk..

p/s: Nota Nora terhenti di Siti ke-7 sebab akak nora tertunggu-tunggu sambungannya..tak ada sampai sekarang..ish..tak puas hati ni. siapa ada maklumat lagi 3 orang, kongsikan bersama akak nora ya..

sibuk lagi ni..sesiapa yang jenguk..nanti akak nora membalas..jangan marah ya..assalammualaikum

3 comments:

  1. Assalamualaikum.

    Terima kasih atas perkongsian info.

    ReplyDelete
  2. isteri yg menurut kate suami...
    itu sebaek2 nye isteri...

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum akak nora.
    best entri nie. Suka! Saya pernah dengar ceramah jugak pasal ni. tapi, x salin. Hehe.
    Terima kasih kerana mengingatkan kembali..
    =)

    ReplyDelete

Akak Nora suka baca komen anda....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...