Tetamu Yang Dihormati

Bila Menyinggah tu..KLIK LA SEKALI ye..

Saturday, May 7, 2011

Kenapa perempuan kena sanggul rambut..




Masa zaman hingusan dulu, rambut aku ni panjang. Melepas punggung. Tak ada maknanya nak rebonding masa tu, kalau malas nak jaga..ha..samalah macam KAK LIMAH tu. Nak potong, takut.. Masa tu ayah aku marah. Dia memang alergik dengan perempuan rambut pendek. Buktinya masa muda-muda memang mak aku rambut cantik menawan. Tapi, rambut emak ayah aku cantik ..ikal..kenapa rambut aku dah macam orang asli..huh..orang asli sekarang pun dah pandai rebonding woo..

Paling derita nak pergi sekolah. Apa lagi, mula ikat..lepas tu aku gulung-gulung..ha jadi la macam gambar di bawah ini.

Guna gambar patung je, nanti kena saman kalau guna muka orang. Kalau Allah tak suke, dia nak saman juga ke..ish..ish..

Di sekolah agama, akhirnya aku ditegur oleh seorang ustazah..ingat lagi di benak fikiran ni memang jelas sangat-sangat..

"Tak baik sanggul tinggi-tinggi ni, berdosa. NAbi Muhammad marah, tak suka. Kalau kita buat apa yang Nabi marah, Allah pasti marah dengan kita. Suka ke.." lembut je ustazah tu cakap. Ustazah tu sungguh ayu..tak hairanlah dia berpurdah, sesekali dia buka purdah memang mata melekat je kat wajah jernih dia.

Lepas itu, memang aku takut nak sanggul tinggi-tinggi. aku ikat dan gulung-gulung je kat bawah dan menyorok la sanggul tu di dalam anak tudung. Kalau boleh rendah nak rendahkan lagi. Sungguh takutkan dosa ketika itu. Budak-budak kan..

Bila dah bijak sikit barulah aku faham kenapa..huh..penghuni neraka tu..Nauzubillah...
 Memang sampai sekarang aku takut nak sanggul tinggi. Bila dah remaja, makin rimas. Aku bising itu dan ini, nak ikat leceh la, getah rambut tu tak best la..cepat kendur la..tak selesa la..

Emak cakap selamba je " Orang bersanggul tak guna getah pun..ko yang teruk sangat nak lilit.."

Sebenarnya emak dah banyak kali ajar masa tu. Tapi, punyalah lembab nak faham pusingan tangan-tangan tu.

Tapi, kan aku ni jenis takut. Emak aku cakap "Perempuan tak tau sanggul rambut memang berterabur la kehidupan rumah tangga dia.." Emak aku yang faham dengan aku ni suka ugut begitu.

Bukan aku nak tunjukkan aku percaya kata emak aku tu, cuma sebagai insan yang takut tulah kerana MELAWAN cakap ibu. Aku pun belajar la bak alunan tangan yang dah macam nak menari tu.

Wargh..senang je...sejak hari tu. Tiada masalah sanggul. Hidup ku mudah walaupun tanpa pengikat rambut, Tapi, sapa yang suka rambut macam iklan tu, aku rasa payah kot..pasal rambut yang diproses ni licin dan sukar untuk disanggul.

Cuma aku tak nampak apa lagi disebalik kata-kata emak tu. Cuma, mungkin kebetulan terkena kat adik aku..tu la..dia tak belajar sanggul rambut. Jadi, kepala dia pun dah macam bonggol unta..hehe..agaknya sipa-siapa yang sanggul tinggi-tinggi tu memang tak pandai sanggul rambut kot... sebab yang aku belajar ni, ia menjadikan rambut tu kemas dan bulat..bukan besar membojol tu macam trend sekarang ni..ish..ish..persoalannya..CANTIK KE..

Yang lagi menyedihkan, yang tak CUKUP RAMBUT NAK BERSANGGUL tu..kenapa pula siap ada sanggul buatan..sekadar nak ada bonggol di kepala anda. Sedih dengan manusia MALANG ini..sesungguhnya Islam itu mudah, tapi anda yang menyusahkan islam itu sendiri.

Aku terjumpa...
Jumpa di SINI
Aku cuba teka siapa penceramahnya, dari segi topik dan ayat. Memang tepat tekaan aku. Aku memang tak berapa boleh menerima ayat-ayat penceramah ni. Ingatkan pendapat aku seorang...tapi, ramai rupanya.

"dua golongan penghuni neraka yang mana aku sendiri belum pernah melihat keadaan mereka di dunia: golongan yang membawa cemeti seperti ekor lembu lalu menggunakannya untuk memukul manusia dan juga kaum wanita yang berpakaian seperti telanjang, menggoyangkan badan dan berlenggang lenggok, kepala mereka ada suatu seperti bonggol unta yang bergoyang-goyang,

Mereka tidak akan masuk syurga dan mencium baunya sedangkan bau syurga itu dapat dihidu dari jarak perjalanan begitu dan begini."

Jadi mengapa kita nak menolak hadis, atau kita bangga menyatakan bahawa kita inilah golongan wanita di akhir zaman. Nauzubillah..syabas anda telah bertudung, tapi mengapa anda bertudung bukan untuk melindungi maruah anda. Astagfirullah..dah kira emo entri aku di sini.

Cuma tersentuh, sedih..apatah lagi bila terdengar kuliah di masjid..

"islam akan pergi dari kita tidak seperti ia datang kepada kita dengan gemilangnya. Ia pergi dari kita apabila manusia tidak menyokong islam itu sendiri.."

Buktinya dah banyak, apabila Al-quran tiada dalam diri kita macam-macam masalah..gejala sosial yang berakhir dengan pembuangan bayi, ayah yang sanggup meratah darah dagingnya sendiri, anak-anak yang memperlakukan ibu bapa mereka seperti binatang dan yang paling menggerunkan..ada golongan muslim yang murtad dan bertukar agama. Ya Allah..sungguh menakutkan.

Mungkin inilah dugaan buat aku. Hidup bersendirian di dunia, berhadapan dengan pelbagai jenis manusia..itu semua dugaan Allah siapkan buat aku. Siang malam ku doakan agar kalian bersama ku memperbaiki diri kita kearah lebih baik. Biarpun sedikit namun ianya kekal..dari yang gah namun ianya hanya kadang-kadang..

5 comments:

  1. hbstu kak klu lelaki bersanggul?rmbut pnjg pastu dia sanggul.ce cte.. :)

    ReplyDelete
  2. uih kak nora...depa bangga la ada sanggul tu...kalau bole lagi tinggi lagi bagus..dah mcm tanduk..tp bulat..hahahaha !!

    ReplyDelete
  3. ish. na'uzubillah. T__T seriously tak cantik sanggul tinggi camtu.

    ReplyDelete
  4. ikat biasa2 je tk delah nk sanggul tinggi tu renyah haaa

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum...


    sanggul rmbut tu kalo dah pjg sgt..kalo yg rambutnya pendek, ikat biasa jer..before sarung tudung, kene pakai skaf dulu...

    happy blogging :-)


    regards,
    BLADE EDGE

    ReplyDelete

Akak Nora suka baca komen anda....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...