Tetamu Yang Dihormati

Bila Menyinggah tu..KLIK LA SEKALI ye..

Monday, June 20, 2011

Mereka setuju....

Sesudah emak dan ayahku berbincang, mereka setuju untuk mengambil bayi lelaki itu sebagai anak angkat. maka, hadirlah anak lelaki dalam keluarga kecil kami. untuk sinonimkan nama panggilan anak-anak.. aku dengan nama "sayang" , adik perempuan aku dengan nama "adik" , adik lelaki ini pula kami gelarkannya "manja". memang sampai umur dia 20 tahun ni kami panggil manja. manja sangat ke...tak lah...ganas tetap ganas. masa duduk kat malim nawar dulu. kalau dia buat pasal, kita mesti nak marahkan dia kan...kejar tak dapt...rupanya dia panjat bumbung rumah. dia ngacan-ngacan kita ni dari atas atap nun...siap ko turun nanti..tu je terpikir dalam hati. masa tu masing dalam mode membesar.

kembali semula ke kisah dulu ye...

ketika tarikh ke JKM makin hampir, emak mula memikirkan nama untuk diletakkan di surat beranak manja..haha...macam-macam nama emak fikir. emak sukakan nama "asmara"...agak geli kami mendengarnya masa tu. ha ko...sekarang siap tajuk drama lagi nama tu kan. akhir sekali ayah aku berikan nama malik ridzuan.

ingat lagi masa permohonan, lamanya weh kat jkm tu sampai sempat kami berdengkur kat kerusi menunggu tu. sehinggalah kami dikejutkan untuk turut bersama di dalam bilik pegawai ni.
"sayang adik tak?"
"nak jaga adik tak?"
yang aku ingat, kami angguk aje dengan soalan pegawai itu.

dan rasminya, kami ada adik lelaki. begitulah kisah kehadiran adik lelaki aku dalam keluarga aku. namun begitu, kami tak pernah ada rasa atau terasa yang dia berbeza dari kami, sama macam kakak dan abang aku yang lain bapa tu...kami rasa sama saje semua adik beradik.

serius, mak dan bapa aku tak pernah ungkit kisah ini. jadi aku bercerita mana yang aku ingat. memang tabik kat mak dan bapa aku yang tak beza bezakan kami. semoga Allah merahmati roh arwah bapa ku dan menmpatkannya di kalangan org2 yang beriman.

2 comments:

  1. Rupa-rupanya ada adik angkat akak nora ni. tindakan tidak membeza-bezakan anak angkat dan anak kandung adalah amalan terpuji dan itu dituntut dlm islam.

    ReplyDelete
  2. ingatkan never ending story... rupanya happy ending!

    ReplyDelete

Akak Nora suka baca komen anda....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...