Tetamu Yang Dihormati

Bila Menyinggah tu..KLIK LA SEKALI ye..

Saturday, August 21, 2010

Tepung Pelita Bazar Vs Kuih Limas Aku

Tepung pelita? Kuih limas? Berbeza ke..loghat orang je. Di kampung aku orang panggil kuih tepung pelita tu dengan nama kuih limas. Kata orang kuih ni memang jadi kemestian di bazar setiap kali Ramadhan. Memang tak di nafikan, aku pun suka. Tapi, tak ada la samapi hari-hari aku nak pulun. Tambahan pula, yang dijual di bazar tak menepati cita rasa aku. Kecuali di Bazar Kampar, Perak. Ada seorang saudara aku ni yang jual..memang boleh percaya rasanya. Memang cukup segalanya, dia memang dah pakar buat kuih ni bertahun-tahun dah. Kalau letak je kat meja, sekejap je dah habis. Selalunya, kalau aku balik kampung mesti ke rumah dia sebelum dia berangkat nak gi ke bazar...hehehe..




Ini rupa yang di jual di bazar. Cantik je di permukaannya kan. Aku tak suka pasal..bahagian atasnya keras. Sepatutnya, atas nya tu macam pecah lemak sikit dan berkrim. Barulah masuk dengan bahagian tepung di bawah.


Ha..yang sebelah kanan, siap masih dalam pengukus ni aku punya. Tak leh aku nak berlagak pasal ini adalah pertama kali aku buat kuih limas berdaun pisang gitu. Kalau tengok betul-betul bahagian ats nye kan bersantan berkrim tu. Tu lah kegemaran ku..tu pasal tak leh makan selalu..heheh
Lagi satu, untung buat sendiri. Adunan tepungnya tak ada lah banyak mana. Dalam 4 sudu tepung je. Tapi banyak kan boleh dapat. Kenapa aku buat banyak-banyak tu walhal suami aku tak makan pun. Sebab hari ni aku berbuka di rumah mak mertua aku. Aku terkenangkan anak-anak buah aku yang suka sungguh makan kuih ni. Jadi, nak bagi rasa buatan aku punya. Kalau tak sedap tak pelah..yang penting aku ikhlas dan.................tekak aku sedap je menelannya. Hehehe..

1 comment:

  1. besnye kak..............letak dlm peti n makan time sejuk...auuww...besnye...

    ReplyDelete

Akak Nora suka baca komen anda....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...