Tetamu Yang Dihormati

Bila Menyinggah tu..KLIK LA SEKALI ye..

Thursday, July 29, 2010

Hospital Kerajaan vs Hospital Swasta.

Hari ini, aku ada temujanji dengan doktor untuk pemeriksaan bulanan. Semua ok, cuma tak de scan. Aku pun tak ada lah pula nak meminta. Jadi, sampai sekarang aku dan suami tertanya-tanya apa jantina bayi di dalam kandungan ini. Adik lelaki atau perempuan untuk Izzat..? Itulah dinamakan kejutan suatu hari nanti. Aku pun tak kisah, asalkan dia cukup sifat dan sihat ketika dilahirkan. Itu adalah anugerah Allah yang paling tak ternilai.


Doktorku menyatakan bahawa temujanji berikutnya, adalah yang terakhir di kliniknya. Seterusnya, aku dah boleh buat rawatan susulan di hospital pilihan. Jadi, dalam perjalanan pulang tadi, aku dah suami berbincang. Aku katakan yang aku tak kisah yang mana, asalkan selamat semuanya.


Pengalaman yang sulung, suami memilih hospital swasta. Oleh itu, aku belum ada pengalaman dengan hospital kerajaan. Melalui cerita adik aku, saudara mara dan kawan-kawan yang pernah melahirkan anak di hospital kerajaan semuanya agak negatif. Hairan juga aku, kenapa mesti ada perbezaan itu. Tapi, aku pun ada juga menghadapi kejadian tersebut. Memang agak nak mengamuk juga. Tapi, bukan kisah nak lahirkan anak. Cuma rawatan dalam berpantang.

Apa pun, aku katakan ini nasib. Sebab, ramai lagi berlambak-lambak lahirkan anak di hospital kerajaan. Ok je, atau mereka tahan je telinga atau bersabar dengan apa yang berlaku. Benda ni bukan baru, dari zaman emak-emak dulu. Entah lah...

Seperti yang ku katakan, apa pun aku harapkan semuanya selamat. Bila dah nak keluar kepala budak, dah tak de masa nak fikir best ke tak best ke..yang penting biar dia keluar dulu.

Cuma yang aku takut, selepas itu. Kalau dia suruh aku ni berjalan sendiri ke hulu ke hilir teruk la aku. Kalau kejadian dulu tak berulang, tak apa la.

Dulu, aku macam lumpuh susah nak bergerak lepas lahirkan anak sulung. Nasib baik emak ada, dan hospital tempat aku bersalin tu memang terlalu bertimbang rasa. Maklumlah bayar mahal kot..nasib baik ditanggung..Jadi, tak adalah aku susah nak bergerak ke sana ke mari.

Tapi, bila rawatan dengan hospital kerajaan. Dia tanya, siapa bersihkan jahitan. Aku jujur dan ikhlas jawab emak aku la, sebab aku tak boleh nak bangun tunduk dan buat sendiri. Dia jawab " jangan manja-manjakan badan sangat". Aku yang agak bengang, jawab lagi sekali aku tak boleh tunduk faham tak, tulang punggung aku pernah retak..nak jalan pun susah. Dah tu nak cek aku pun macam geli-geli. Mereka ini jururawat atas dasar apa, di mana keikhlasan mereka membuat rawatan terhadap pesakit. Mungkin segelintir saja kot, tapi segelintir ni lah yang orang selalu nampak.


Bila difikirkan balik, takutnya kejadian dulu berlaku. Ish..derita rutin berpantang aku. Sedih menangis tak senang duduk, sampai tak pasal-pasal tekanan darah aku melambung tingginya. Dugaan besar benar pada waktu itu. Nasib baik aku mampu mengawalnya, kalau tak mungkin dah dapat angin meroyan aku. Bahaya tu..bagi kawan-kawan yang sedang berpantang tu, jangan lupa isi masa lapang dengan berzikir dan ingat kepada Allah. Untuk mengisi ruang rahim yang dah kosong tu, kalau tak benda yang tak baik akan mengambil kesempatan ke atas keadaan kita.

Semua pengalaman itu memang mengerikan. Tapi, itu lah yang mendidik aku dalam menyediakan diri untuk menjadi ibu yang lebih bertanggungjawab. Dan syukur kepada Allah dengan pemberiannya, Muhammad Izzat Yusuf...sekarang ni, kami nantikan ahli yang baru..

No comments:

Post a Comment

Akak Nora suka baca komen anda....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...