Tetamu Yang Dihormati

Bila Menyinggah tu..KLIK LA SEKALI ye..

Sunday, July 18, 2010

Bekas Kuih Tako ( Belajar dgn cara sendiri)

Sedar tak sedar, Ramadhan makin menghampiri kita. Seronoknya hati bila dikunjungi bulan yang penuh berkat itu. Peniaga mula lah meikirkan strategi menjana keuntungan Ramadhan. Macam-macam. Aku dulu pun tak terkecuali, mula lah byk tempahan baju kurung. Tapi, aku menjahit tak lah hebat mana. Sekarang ni agak perlahan, maklumlah orang takut kot...aku tak larat nak menjahit..


Semalam, ada seorang penjual kuih bising nak buat kuih Tako. Aku tersenyum je, kerana resepi leh cari bila-bila masa. Cuma yang melecehkan kerana network lembab di sini. Dah jumpa resepi, ada rakan facebook bertanya, " Senang ke nak buat bekas dia, potong-potong daun pandan tapi tak jadi.." aku pun terfikir, kalau nak buat banyak, takkan lah nak terkial-kial anyam satu-satu bekas. Akhir sekali, timbul idea ni. Maklumlah budak baru belajar.

AKU RASA, ADA ORANG LAGI PANDAI, TAPI YANG SELALU JUMPA SEMUA KEDEKUT ILMU. TAK NAK BAGITAHU..AKU PUN MENGGUNAKAN OTAK YANG DIBERIKAN ALLAH SWT.
Walaupun kecil ilmu ku ini, saja nak berkongsi..BUKAN NAK TUNJUK PANDAI TAU!! Ini buatan tangan budak baru belajar, Nora namanya..hahaha
Nak buat casing Tako ni, material yang penting adalah daun pandannya. Kalau nak cantik, lebih baik cari yang lebarnya besar sedikit. Di rumah emak saya ni, tu la besarnya. Tak berapa sangat. Setakat nak belajar tu boleh lah...




Lipatkan daun itu dengan lebar yang sama panjang. Picit setengah lebar daun je..kalau tak patah daun pandan tu atau terkoyak nanti.
Teknik adalah untuk mendapat kan bucu bekas Tako tersebut dan memudah kan kita nak menganyam nanti.



Lipatkan sebanyak 4 kali, tekan sikit di bahagian bawah daun untuk mendapatkan sedikit garisan.








Buka lipatan tadi, dan bentukkan daun itu seperti di dalam gambar. Hujung daun masukkan ke dalam.








Ketip di bahagian atas daun je. Potong bahagian daun yang terlebih tu. Guntingkan setiap bucu. Ingat...separuh dari pada lebar daun sahaja...

Bila dah gunting , daun tu jadi macam gambar di atas. Anyamkan berselang-seli. Ala..macam kita lipat kotak...
Tu lah sebabnya kena cari daun besar. Macam ni kan ada lubang, sebab daun yang digunakan tak lebar sangat.







Tapi, boleh guna juga..tambahkan daun yang potong untuk menutup lubang..dah siap. Leh buat kuihnya lepas ni pulak..
Terima kasih kepada ibunda kerana sudi jadi model tangan, saya director saja..hahaha
AMACAM, BUDAK BARU BELAJAR BUAT CASING TAKO. IKUT SUKE JE...
MEMANG ADA CARA LAIN..TAPI DAH NI JE YANG SEMPAT DIFIKIRKAN..
SAJA KONG-KONGSI..

No comments:

Post a Comment

Akak Nora suka baca komen anda....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...