Tetamu Yang Dihormati

Bila Menyinggah tu..KLIK LA SEKALI ye..

Friday, January 20, 2012

Lega juga hati ibumu ini...



Alkisahnya...pukul 8.30 pagi tadi, soleh dan akak nora di tolak atas katil ke bilik pembedahan. Dulu, masa masukkan tiub..kat luar je..kali ni akak nora di tolak sampai dalam. Dup dap dup dap...melihat mereka yang berbaju biru sibuk membuat persediaan dan mula soal siasat akak nora. Soleh hanya meniarap merenget atas perut akak. Akak tatap muka dia sambil hembus apa yang mampu akak bacakan..kalau hati dah kabut macam tu..kekadang baca fatihah pun tak betul kan..namun akak nora usahakan. Sehingga soleh lena seketika menunggu pakar-pakarnya.


Mula-mula..pakar bius. Dia ulangi risiko yang dia dah ceritakan semalam. Kemungkinan soleh hilang darah dengan banyak atau tidak sedar selepas dibius. Ini kerana ketumbuhan itu sendiri di saluran darah yang banyak..jadi mungkin soleh akan kehilangan banyak darah melalui ketumbuhan itu sendiri. Akak nora angguk tanda faham. Untuk pengetahuan..akak saje di dalam. En. Hubby di luar bersama Izzat Yusuf.


Hinggalah pakar bedah otak soleh sampai. Dan soleh bertukar tangan..akak nora bergerak ke luar ruangan. Rupanya en.hubby masuk sekejap dan sempat kami bertemu dengan pakar bedah otaknya, dr.kumar.


Dia pun mengingatkan kami tentang risiko yang tinggi ketika operation atau selepasnya...tapi dia sendiri berkata..kita cuba dan berserah. Kami angguk tanda faham juga.


Keluar saja dari bilik itu, mulalah akak nora mulakan doa...hebat macamana doktor itu..Kau juga ya Allah yang menentukan segala-galanya. Mula-mula akak nora duduk jauh je...diam membisu. Mak akak pun tak banyak cakap. Entahlah kali ni memang tertekan sangat...lama akak nora tenteramkan hati. Bila dah ok..akak nora ajak emak ke cafe..kami bersarapan.


Lepas itu, barulah terasa bertenaga dan bermulalah akak nora tak senang duduk. Yasin...zikir...istighfar..itu saja yang meniti di bibir. Termasuk emak akak.


Sehingga hampir ke maghrib, akak nora mula resah. Lama nya...dan tiada apa sedikit berita pun. Tak lama lepas tu, nurse memanggil akak masuk ke icu. Katanya dah masuk wad icu...ohhh...dah selesai rupanya. Nurse kata dr. Hari nak beritahu sesuatu. Dr. Hari tu pakar bius soleh. Muka nurse tu sungguh mencemaskan akak nora. Sambil melangkah masuk...mohon ditenangkan walau apa jua ketentuanNya.


Soleh terbaring kaku. Dr. Hari mula memberi penerangan...sekali lagi akak nora sendirian..en.hubby dalam toilet masa tu.


Dr. Hari menerangkan tentang tanda merah di dada soleh. Dia minta kami jangan risau kerana itu kesan penggunaan selimut panas. Mungkin soleh sensitif atau terbakar sedikit kulitnya. Soleh kehilangan banyak darah sehingga 400ml dan sudah dimasukkan sebanyak 2pine. Soleh dah mula sedar..tapi mereka cuba bagi dia rehat..akak nora pun setuju biar dia rehat. Dan keseluruhannya..semua stabil. Alhamdulillah..kata dr. Hari..dr. Kumar akan datang menerangkan bahagian ketumbuhan itu pula. Mengambil masa yang lama tadi mungkin dr. Kumar telah berusah mengeluarkan lebih dari separuh. Dia nak cakap lebih pun takut salah. Jadi..kami tunggu dr. Kumar pula.


Ketika en.hubby dah masuk dalam wad icu...dr. Kumar pun datang. Dup dap dup dap di hati tak berhenti lagi...


"semuanya berjalan dengan baik...sebelum operation..saya rasa saya hanya boleh keluarkan 30% sahaja. Memang operation ini diluar jangkaan saya.. Sebab, bila saya dah buka saya dah cuba buang apa yang saya nampak dan saya rasa hampir 80% sudah dikeluarkan. Boleh dikatakan operation ini berjaya...."


Ya Allah...bagai melepaskan batu besar didada...syukur tak terhingga akak nora lahirkan. En.hubby dah meleleh airmatanya. Moga objektif ujian Allah ni sampai di benak hatinya.


Cuma sekarang ni..berserah kepada soleh bagaimana diri dia cuba melawan dan menyembuhkan diri dia. Tadi pun ..soleh dah mula bertindak balas...dr kata dia dah nak sedar. Syahdunya...soleh memang kuat. Akak nora kuat kerana dia. Sedangkan dia melawan sakit dia masih lagi kuat..inikan pula ibu yang sepatutnya menyokong dia kan...moga soleh terus.kuat untuk sihat.


Esok..soleh kena jalani.ct scan sekali untuk melihat apa yang tertinggal dan tiubnya berfungsi atau tidak...


Dikesempatan ini..akak nora ucapkan jutaan ribuan terima kasih buat rakan blogger yg baru kenal akak nora..cuma insan-insan yang sudi mendengar luahan akak nora di blog ini. Soleh kuat bersama doa-doa anda juga...moga Allah sediakan yang terbaik buat anda-anda yang prihatin..terima kasih...


Published with Blogger-droid v2.0.2

14 comments:

  1. Alhamdullillah akak,
    Kami sentiasa disisi akak,

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum Nora...alhamdullilah semoga adik Soleh cepat2 sembuh yer...tabahkn hati mu Nora...:)

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah...semuanya dengan izin Allah..moga adik Soleh terus kuat...

    ReplyDelete
  4. moga adik soleh cepat2 baik, sama2lah kita doakan

    ReplyDelete
  5. Salam kenal kak..allahuakbar..! cekalnya hati akak menempuh ujian allah ini..saya doakan anak akak kembali sihat... kita doa byk2 ya...moga allah makbulkan...aminn

    ReplyDelete
  6. Alhamdulillah...Syukur Ya Allah.

    ReplyDelete
  7. Alhamdulillah...

    Syukur kehadrat Allah swt.. Kakya doakan Soleh Akan beransur pulih sepenuhnya..

    ReplyDelete
  8. alhamdulillah.. lega dengar perkabaran ini.. semoga adik soleh akan dapat menjalani kehidupan rutin sehariannya seperti kanak2 yang lain...

    ReplyDelete
  9. Alhamdulillah kak.. lega hati sy. tak tahu kenapa rasa berdebar je sejak baca entri akak soleh nk kena operate & peluangnya cuma 50%.. mungkin naluri ibu yg baru dlm hidup sy buat sy sensitif sgt kalau cerita pasal anak

    ReplyDelete
  10. alhamdulillah syukur kpda ALLAH ank ini selamat...kpda shbt2 @ knlan keluarga soleh dan umat islam mari kita doakn kesebuhan kpda ank ini...didlm sebuah kitab ada menyatakn...doa2 shbt org yg di uji lbh mustajab drpd doa org yg AKU trnkn ujian keatasnya...jd mari kita doakn utk ank ini...

    ReplyDelete
  11. alhamdulillah...... peluk cium saya tuk soleh......

    ReplyDelete
  12. Alhamdulillah Ya Allah, alhamdulillah..

    Segala puji untukMU...

    ReplyDelete
  13. Kak, maaf sebab lama tak lawat akak, tak sangka berat dugaan akak tanggung..

    Dari jauh myra pohon pada Allah moga adik Soleh cepat sembuh ye.. Aminnnn

    ReplyDelete

Akak Nora suka baca komen anda....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...