Tetamu Yang Dihormati

Bila Menyinggah tu..KLIK LA SEKALI ye..

Thursday, July 15, 2010

Aku juga insan biasa..

Menghitung hari, detik demi detik. Sedar tak sedar nanti, tahun 2010 akan berakhir jugak. Kenapa aku terasa sangat, kerana awal tahun 2010 ini disambut dengan berita gembira aku hamil anak kedua. Suamiku menerima berita ini dengan gembira, maklumlah..sejak anak sulungku berusia 2tahun, itu saja soalan yang terpacul dari mulutnya. Aku pun suka kalau mengandung pada usia yang agak muda lagi ni. Maklumlah aku ada sejarah perubatan yang agak tidak menyenangkan.



Aku ni tergolong dalam kategori orang yang alahan kuat. Bermulalah dari bulan pertama, muntahnya tak payah nak cerita. Apa yang dimakan tak jejak ke perut. Pening dan pitam bermain di kepala. Berat badan pun turun merudum. Walaupun begitu, itu bukan lah alasan aku terpaksa melepaskan semua tanggungjawabku sebagai ibu dan isteri. Kerjaku seperti biasa. Bangun seawal 5 pagi untuk bersedia ke tadika, ketika itu aku masih bertugas sebagai guru. Bila habis sekolah, ke kedai membeli bahan nak memasak. Balik rumah, meneruskan kerja di rumah pula. Kekadang, menangis sendirian aku bila tersandar ibarat dah tak ada tenaga langsung nak kuperahkan. Tapi, apa yang aku fikirkan, Allah dah berikan rezeki yang mungkin orang lain masih belum dapatkannya walaupun sudah berumahtangga beberapa tahun. Jadi, kenapa aku nak merungut..tak baik. Itulah motivasiku, menghadapi saat-saat hormon ku tak menentu.



Namun, jatidiri yang aku teguhkan itu kadang-kadang tersungkur juga. Pilu bila menghadapi orang yang ingat aku ni mengambil kesempatan dengan keadaan dan pura-pura sakit. Menangis sendirian, aku tak suka tunjukkan perasaan aku dihadapan orang. Orang akan anggap aku mengada-ngada. Walhal, kan banyak dalam mana-mana bacaan, hati ibu yang mengandung ini sungguh sensitif. Tak apalah, aku memang suka bermonolog dalam hati. Sebab bukan semua faham apa yang dihadapi oleh ku. Situasi yang menenangkan bila aku sujud dan berdoa padaNya. Pada aku, Dia lah satu-satunya yang tak berpaling dari aku dan akan mendengar luahanku bila-bila masa.



Dengan kesabaran itu, aku lalui kehidupan ini. Tak mengharapkan simpati siapa-siapa. Kadang-kadang tak lalu nak makan kerana paginya terlalu penat dengan kerenah anak sulungku dan kerja rumah yang tak pernah surut. Wajah dimaniskan depan suamiku. Apa dilakukan, aku tak berkata apa...Ya Allah, kuatkan semangat aku. Biarlah aku lalui detik-detik ini dengan penuh gembira.



Kejadian ini juga telah mempengaruhi pekerjaan aku. Tak nak lah aku menceritakan keburukan orang. Yang pasti, aku berhenti kerana aku tak larat nak teruskan tugasan aku dalam keadaan yang sungguh melesukan. Pemberhentian itu juga memburukkan hubungan aku dengan mertua dan adik-beradik ipar yang lain buat seketika. Aku mendiamkan diri. Ditambah lagi dengan kisah aku yang ditokok tambah oleh majikan..Ya Allah, berikan aku kekuatan.



Detik ini, kandungan aku sudah berusia 6 bulan lebih. Alhamdulillah, tiada masalah kesihatan yang membimbangkan. Cuma aku kena kawal berat badan. Tergelak aku..dalam makan tak selera tu, berat badan naik pula.Mungkin banyak air kot...Apa-apa pun syukurku kepada Allah sehingga detik ini. Dia telah memberikan aku kekuatan jiwa dan perasaan yang sungguh menakjubkan. Aku juga insan biasa. Ada kala gembira, sedih, marah dan kecewa..

No comments:

Post a Comment

Akak Nora suka baca komen anda....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...