Tetamu Yang Dihormati

Bila Menyinggah tu..KLIK LA SEKALI ye..

Friday, April 1, 2011

Entri Jumaat : Fadhilat Surah Al-Waqiah

1. Daripada Ibnu Abbas r.a berkata, Abu Bakar Al-Siddiq berkata: "Wahai Rasulullah, sesungguhnya tuan berambut putih (kelihatan tua). Maka Nabi saw bersabda :"Saya berambut putih (kelihatan tua) kerana surah-surah Hud, Al-Waqiah, Al0Mursalat, Amma Yatasaalun dan Iza Syamsu Kuwwirat." (HR. Al-TArmizi)

2. Daripada Abi Dhibah berkata:"Telah sakit Abdullah yang boleh menyebabkan kematiannya. Maka diziarahi oleh Osman Ibnu Affan r.a beliau bertanya, apa yang kamu adukan? Beliau menjawab: Dosa-dosaku dan apa yang kamu mahu sekarang? Beliau menjawab: Rahmata Tuhanku. Perlukah saya panggil doktor? Beliau menjawab doktor lebih sakit daripada saya."

Usman berkata :" Adakah kamu perlukan kepada wang...."

Abdullah menjawa :"Saya tidak berhajat kepadanya."

Usman berkata :"Ini untuk anak-anak perempuan kamu selepas ketiadaan kamu. Beliau menjawab adakah kamu takut anak-anak perempuan saya jadi miskin? Sesungguhnya saya perintah kepada mereka supaya baca surah "Al-Waqiah" tiap-tiap malam. Sesungguhnya saya dengar RAsulullah saw bersabda:"Sesiapa membaca surah "Al-Waqiah" tidak akan jadi miskin selama-lamanya."

Akak Nora Berkata :

Emak mertua akak selalu pesan ni. Tiap kali bertandang kat rumah dia, dia akan selitkan baca surah ni. Bukan sura ni je...surah-surah yang akak nora entrikan fadhilatnya sebelum ini.

Sural Al-Waqiah ini, jika kita amalkan, InsyaAllah..kita akan rasa tenang dan tak merasa bebanan kesusahan tidak cukup harta tu. Percayalah...walau Allah dah turunkan maha hebat harta kekayaan buat kita, ada yang tak terasa ketenangan hidup.

Jadi, pendek kata..bermulalah bersyukur dan memahami erti kesyukuran.

3 comments:

Akak Nora suka baca komen anda....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...