Tetamu Yang Dihormati

Bila Menyinggah tu..KLIK LA SEKALI ye..

Thursday, May 5, 2011

Joget lambak di kenduri kahwin aku tak jadi..



Bagi mereka yang pemikirannya terbuka mungkin tak suka apa yang aku taipkan pada hari ini. Namun, ia hanyalah perkongsian pengalaman dan pendapat peribadi. Jadi, janganlah disalahertikan kerana bukan niat ingin menuding jari kepada sesiapa pun.

Sejak aku berpindah memulakan kehidupan di Malim Nawar, mungkin agak kejutan pada aku yang dibesarkan di Ampang. Kehidupan di situ agak kekampungan. Namun, tak pernah pula aku menyesal kerana tiada bezanya bagi aku. Ini kerana masa aku tinggal di Ampang dulu pun, aku bukanlah jenis enjoy-enjoy melepak dengan kawan-kawan. Mungkin ada sekali dua. Jadi, perasaan jemu dan bosan tinggal di kawasan yang agak 'ulu' tidak pernah hadir. Malah, aman dan tenteram. Rumah lama aku itu terletak jauh dari kesibukan jalan. Melihat kehijauan di hadapan rumah. Sejuk je..tapi sekarang dah ada jalan raya besar dah selepas aku pindah ke Kampar selepas ayahku meninggal dunia.

Di Kampar, kami sekeluarga duduk di kawasan taman. Alasan emak nak berpindah di situ, dekat dengan kakak dan abang aku. Tak apa lah..walhal sayang juga rumah lama..besar dan berhalaman. Asalkan emak gembira, sudahlah. Alhamdulillah..aman juga di rumah baru itu. Rumah kami berhadapan dengan saujana mata memandang. Cuma kadang-kadang terganggu dengan kehadiran pengunjung yang tuannya selalu tak ambil kisah dengan sensitiviti penduduk di situ.



Tapi, emak aku yang gila memancing, akan mengisi masa lapang di lombong depan rumah aku ni. Kalau dah bosan dengan ikan yang dipancing atau dijala oleh adik aku, emak akan buat pekasan. Pergh..pekasam goreng yang emak aku masak memang boleh kalahkan lauk hotel 5 bintang..hik hik..kalau nak cuba tengok,  klik sini.

Cuma, bila tiba musim-musim orang mengawan..hik..hik..orang sibuk nak kahwin, aku mula dapat lihatkan satu pattern di sini. Ala...tempat lain pun ada punya..karaoke dan joget lambak. Joget lambak biasanya buat malam, selepas pengantin selesai acara potong kek dan buka hadiah sikit-sikit. Biasanyalah..sekarang senang, masa sanding potong je masa tu kan. Selesai. Malam nanti cerita lain pula.

Pernah juga aku pergi menjenguk. Yang tak dapat aku lupa, berhampiran dengan rumah kakak aku. HUH!!!! Buruk keadaannya...pihak kugiran membawa sekali 'sekumpulan mak nyah' untuk menghangatkan suasana. Aku yang dah dapat gambaran, terus pulang ke rumah. Itu ke yang mereka bangga-banggakan. Tidak lama selepas itu, ada kereta polis berlegar di taman. Kata adik aku, ada budak-budak muda makan 'pil' jadi mereka layan syiok sampai tak senonoh. Ish...orang yang menganjur tu, tak fikir ke budak-budak kecil yang ada di sekeliling itu.

Ada juga majlis yang penuh islamik. Ada bermain rebana biasanya, marhaban..khatam Al-Quran dan yang kelakarnya, satu acara wajib di waktu malam adalah JOGET LAMBAK...hahaha..gelak la aku fikirkan.

Mungkin tiada masalah, hanya nak bersuka ria dan sambil-sambil tu katanya bersenam. Masalahnya, jika 'disalahgunakan' ..kerana biasanya budak-budak muda yang tak cukup akal yang menyertai acara tersebut. Lainlah kalau orang tua yang berzapin ke..boleh terima la juga. Ini tarian gelek pinggul yang memualkan. Ish...memang pemandangan yang kurang menyenangkan.

Hinggalah tiba saat giliran kenduri aku pula.


Paginya berlalu seperti biasa. Aku ke masjid untuk dinikahkan. Dan acara bersanding pun ada. Lebih kepada bergambar. Bukannya beria bersanding untuk di rampai-rampaikan. Mula-mula aku tak setuju dengan karaoke, aku bagi alasan tak cukup duit. Tapi, abang ipar aku yang upahkan. Aku cuma nakan sound system. Yelah..nanti sunyi sangat kan. Paling kurangpun ada la bunyi rakaman kompang bila en.hubby datang. Dan konon-konon nak macam Dato Siti..hahahah..aku siap set kat orang tu lepas kompang, sambut en hubby dengan lagu DEALOVA. Itu aje yang aku minta.



Sebenarnya, aku malas nak buat acara malam. Tapi, kakak dan emak aku beria. Katanya, rugi simpan lauk banyak. Boleh ajak orang makan. Kek 3 tingkat tu dapat percuma sekali dalam pakej busana pengantin, serius memang berbaloi ambil dengan mereka ni. Murah sangat-sangat. Biasanya pada malam hari, orang kenakan gaun. Adik aku dulu pun siap buka tudung. Dan ramai lagi macam tu. HAH..!! apakah kahwin begitu. Tu pun aku tak setuju. Memang sekali dalam seumur hidup, tapi aku tak nak. JAdi, aku tetap memilih baju begitu. Tiada masalah..memang bagus pemilik kedai tu, selalu membantu.

Masa inilah, karaoke mula dilancarkan. Suasana dah hingar bingar. Risau je ada mamat-mamat motor singgah layan pil. Walhal memang aku tak jemput mat-mat motor ni. Suasana hiruk pikuk diluar. Yelah..bukan perlahan diorang layan karok. Nasib baik rumah aku depan lombong kan.

Jam telah menunjukkan pukul 10 ketika itu. en.hubby dah nampak ting-tong dah. Kami mengambil langkah masuk ke bilik tidur. Jangan risau, tak ada apa-apa malam itu. Sebab masing-masing tak ada feel. Maklum lah, hari ini nak kahwin, semalamnya sempat lagi bekerja. memang penat dengan acara pagi hingga ke malam tu. en.hubby lagi la penat dengan memandu ke Perak dari shah alam lagi kan..

Selepas solat sunat syukur, aku terdengar bunyi motor yang datang. Bunyinya seperti dalam bilangan yang banyak. Aku jenguk keluar tingkap, tingkap bilik aku menghala ke halaman dan berdekatan dengan operasi karaoke itu. Memang ramai, budak-budak muda lelaki semuanya, dalam pemakaian yang tak senonoh, selebet pada mata aku. Isshhh..siapa yang bawak datang ni, memang seorang pun aku tak kenal.

Namun, aku teruskan niat aku juga. Aku baca surah Yassin tanda bersyukur dan disedekahkan buat arwah ayah aku. Pastilah saat-saat begini, teringatkan dia. Mesti bahagia kalau keluarga kami sempurna pada hari bahagia itu. Disebabkan bunyi diluar agak bising, aku terpaksa membacanya dengan kuat sedikit.

Pastilah orang karaoke itu terdengar. Dan...yang seronoknya, sedikit demi sedikit acara karaoke itu tamat. Dan aku meneruskan bacaan dengan aman dan kesyukuran yang amat sangat, kerana kami tak sempat terlibat dalam acara yang mungkin akan melibatkan budak-budak tak senonoh tu. Moga Allah menunjukkan jalan yang benar buat mereka.

Akak Nora idamkan perkahwinan yang indah namun jangan tersasar hingga membuat perkara yang tak sepatutnya. Perkahwinan itu mudah, mungkin kita saja yang menyusahkannya. Mungkin ada yang terlalu ringkas majlisnya, syabas akak nora ucapkan. Kerana akak nora masih ada keluarga dan mengambil kira apa kata mereka. Mana yang elok akak nora ikutkan saja. Apa yang penting cara kita mengekalkan keharmoniannya hingga ke akhir dunia. Dan, sama-samalah kita gunakan status suami isteri itu untuk kita beramal ibadah dan mencari pahala dan keberkatan.

p/s: err...ada lagi ke joget lambak kat kenduri kahwin zaman sekarang ni?

4 comments:

  1. salam kak ..

    emm ado lg kak , tp time zr kawin xde ler acara2 kecuali kompang & yg nyanyi lagu2 zikir pun dak2 kompang... karaoke2 xdak, cz abah x kasi .. kalau bley sanding pun abah x nak..tp di sebabkan anak sulong, so abah ok kan jgk ...but no karaoke or yg merepek2...

    ReplyDelete
  2. as-salam nora...
    kak ain mase kahwin dulu2 tak de joget lambak...

    cume ade potong kek jer..tu pun dgn family jer...

    ReplyDelete
  3. joget lambak nie kebiasaan masyarakat masa zaman2 dulu...dr thn 70an rasanya. tapi sekarang dh sgt kurang.. Alhamdullillah, ramai yg dah berpengetahuan...

    ReplyDelete
  4. owh...
    ceroi amat xsuka dengan keadaan mamat2 motor nieh...
    selalu masuk kedai wat hal...
    pernah kene gertak ngan ceroi...
    baru tahu nak masuk elok2...
    biase la...
    dak2 xder rase hormat...
    kene gertak..
    baru sedar...

    ReplyDelete

Akak Nora suka baca komen anda....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...