Tetamu Yang Dihormati

Bila Menyinggah tu..KLIK LA SEKALI ye..

Wednesday, November 24, 2010

Pekasam Goreng Emak

Ha...entri hari ini kisah makan-makan pula. Ini resepi zaman opah aku dulu. Inilah Pekasam Ikan Talapia. Emak saya kata, arwah opah saya dulu, buat pekasam ni sampai satu tempayan tau. Pekasam ini hanya menggunakan nasi sejuk, garam dan tentulah ikannya. Ikan yang sedap tentulah ikan-ikan sungai. Rumah emak saya di depan lombong ni, jadi banyak ikan talapia boleh didapati. Tambahan adik saya menjaring ikan.
Inilah rupanya ikan yang diperam selama 2 minggu lebih. Kalau lebih lama, rasanya masam lagi. Pekasam ni tak sama dengan pekasam beras tau..

Mula-mula basuh ikan itu bersih dari nasi-nasi tu.



Inilah bahan-bahan yang diperlukan untuk memasak Pekasam Goreng ni. Hanya bawang besar di potong besar-besar, dan cili merah. Kalau nak lagi best guna cili padi. Ni pasal kes adik silap beli.


Masukkan minyak, bila dah panas masukkan ikan. Emak saya memang suka masak sekali banyak. Kacau sedikit, dah lama sedikit masukkan bahan-bahan tadi.


Kacau sampai hancur. Setahu saya, pekasam beras tak masak macam ni kan..
Amalan emak saya, bila dah mula nak hancur ikan pekasam tu, dia suka kutip tulang-tulang yang dia nampak. Nanti senang nak makan. Lagipun budak-budak kat umah ni memang gila pekasam tambahan kalau emak yang masakkan. Lauk lain tak payah dah..
Teruskan di kacau. Bila dah hancur macam, kawal api takut ada bahagian bawah yang hangus. Kalau nak garing, goreng lama lagi.
Hari ini, emak masak tak garing sangat. Simpan dalam bekas kedap boleh tahan dalam 5 hari. Kalau rajin panaskan lagi..macam kat umah ni..tak sempat nak panaskan..esok habis lah. tu pasal emak mesti masak banyak-banyak.

Amacam...pernah ke masak macam ni...rasanya? hehe..susah nak cakap..setahu saya sapa yang datg umah ni rasa pekasam, mesti nak makan lagi..hehe

3 comments:

  1. oh my...
    nmpk superb sedap, kalo makan mesti nk lagi...
    mmg xpenah masak, tggu blik kg baru boleh makan teehee

    ReplyDelete
  2. ha ha..sedap tau lulu..

    akak pun sama aaa..balik kg baru dpt makan..

    ReplyDelete

Akak Nora suka baca komen anda....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...