Tetamu Yang Dihormati

Bila Menyinggah tu..KLIK LA SEKALI ye..

Thursday, May 19, 2011

Kontroversi akak nak bertunang dulu-dulu..haha..

Ketika emak en.hubby memakaikan gelang kristal sebagai hadiah dari dia, disamping cincin batu kristal dan cincin bertunang..cincin belah rotan

Dulu, sebelum aku nak bertunang. Macam-macam aku fikirkan. Nak buat dulang apa-apa ke..nak buat kenduri ke..ye lah..aku yang beria nak bertunang. Adik beradik lain dah kahwin. Adik aku pula, tunggu masa nak kahwin terus. Pasal, suami dia dah kecewa 7 kali bertunang.

Aku..? saja nak merasa dan berkenalan dengan family en.hubby, pasal..memang aku tak pernah beramah-mesra dengan adik beradik mereka.

Apa yang kontroversinya..tak ada apa..saja je buat tajuk.

Tentang dulang hantaran. Aku sediakan dalam tempoh setahun. Kalau ada yang nak bagi buah tu, janganlah simpan setahun..aku tak ajar macam tu ya.  Jangan kata bulan depan nak bertunang, bulan depan la baru nak beli segala-galanya. Dan aku siapkan sendiri..seronok rupanya menghiaskan hantaran. Dan yang penting masa kahwin tak payah sibuk nak sediakan apa-apa..nikah saja..hehe
Bersama dulang balasan.
Kenduri, kami masak sedikit je. Ye lah..antara 2 buah keluarga aje kan. Dan ada la dalam 2,3 kawan aku. Yang penting kami masak sendiri dan.....guna duit aku.. tiada duit keluarga yang dikeluarkan. Itulah pentingnya persiapan. Bertunang ni mengajar aku bersedia untuk perkahwinan pula. Memang la duit belanja dari pihak lelaki, tapi pengurusan wang itu adalah penting. Tak guna meriah beria tapi tak padan dengan kemampuan sendiri. Kalau orang nak buat besaran, itu mereka punya pasal..kita dengan keadaan kita.

Tentang pakaian. Aku tak beria nak bertempah. Aku cari yang dah siap..berlambak kedai aku keluar masuk. Bukan cari yang glemer..aku cari yang MURAH..pasal bertunang bukanlah segala-galanya. Akhirnya aku jumpa juga. Baju kurung rm 40. Bahagianya aku.

Solekan.. Aku tak ada tempah mana-mana mak andam. Memang aku nak sental sendiri je. Bukannya aku nak jadi artis kan. Jangan comot..sudah.


Selesai ditunangkan. Ringkas.
Yang aku saja nak kontroversikan ialah penerimaan cincin pertunangan. Dulu masa kawan se UITM aku bertunang, dia kata "cincin bertunang belah kiri, dah kahwin nanti belah kanan."

Biasalah aku..tak puas hati.."kenapa lak, confirm ke dia kawin pun dapat cincin. Entah-entah rantai ke, gelang ke.."

Dia jawab, "memang adat kat tempat kite macam tu .."

"Malu la..sambut benda orang bagi dengan tangan kiri.." dia terus diam dengar jawapan aku.

Adat kan...so, tak salah la kalau aku terima cincin dari emak aku tu belah kanan...alasannya, aku nak lebih berkat lebih bersopan. Alangkah buruknya menerima sesuatu pemberian, lebih-lebih dari orang yang bakal jadi emak kita tu dengan tangan kiri..ishh..

Tak salahkan..cuma yang aku faham pertunangan adalah tempoh untuk mengenali lelaki dan keluarganya dan mencari keserasian sebelum berkahwin. Jadi, tiada kena mengena belah mana awak nak pakai cincin tanda pemberian dari belah lelaki itu.

Kalau takut orang nampak kita macam dah kahwin dengan cincin di sebelah kanan...haaahh!! Apakah..anda takut dengan gelaran itu..anggap kita sedang bersedia..cuma kena ingat ..BERTUNANG BUKAN LESEN UNTUK ANDA BERKELAKUAN SEPERTI SUAMI ISTERI..kan kan..

Jadi, cuti sekolah dah nak dekat ni, mesti ada juga yang nak bertunang selain daripada nak nikah-nikah tu..semoga majlis anda di redhai Allah dan kekal hingga ke akhir hayat.

6 comments:

  1. pakai sebelah mana cincin nie memang bnyk betul pendapat..belasah jer la...hehehhehe

    ReplyDelete
  2. wewiitttttt aku terkinang hehehe ;)

    ReplyDelete
  3. Entry ini mengimbau masa saya bertunang dulu (idok la 'dulu' sangat, bulan 9 taun lepas)
    Masa saya tunang, saya bagi tangan kiri, bila dah habis majlis baru terfikir yang sangat x sopan terima hadiah tangan kiri. lepastu baru nak menyesal.
    hampeh betul.
    siap kena marah ngan family lagi. huhu

    ReplyDelete
  4. memang banyak pendapat tentang pemakaian cincin nieh...
    kalau ceroi belasah jew..
    kene tanye org tua la kalau nak tahu betol atau tak...

    ReplyDelete
  5. aku tak tunang pownn... Nikah terus. hahahahaha..

    ReplyDelete
  6. time bertunang memang banyak dugaan..terutamanya dari jiran tetangga yang lebih kepoh dari keluarga sendiri "eh eh..naper murah bebeno hantarannya...up le sket"..."eh..eh..naper tinggi bebeno hantarannya..mampu ke?..kang diaorang taknak kang, tak kawin le jawabnya"...macam2 hal..yang penting, kita pekakkan telinga dengan kerenah diaorang...:-)

    p/s harap sudi2kanlah jenguk ke blog saya ye..:-)

    ReplyDelete

Akak Nora suka baca komen anda....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...