Tetamu Yang Dihormati

Bila Menyinggah tu..KLIK LA SEKALI ye..

Monday, January 23, 2012

"dah tau hidup tu susah macam tu...jangan la nak beranak lagi...."

Senyuman akak nora setelah Soleh selamat dari risiko yang besar. Orang kata perut akak nora tak padan dengan usia kandungan dah nak 7 bulan. Huh...besar sangat ke tu..?


Berbalik semula kepada tajuk...kepada yang mengikuti kisah-kisah di sebalik kehamilan akak nora kali ketiga ini..pasti dah sedia maklum. Bahawa kehamilan kali ini sangat memberi tanda tanya pada mulanya.


Memandangkan usia soleh yang belum 2 tahun lagi membuatkan aku merancang macam dulu. Makan pil je. Sebab masa zaman dengan izzat dulu..aku berjaya jarakkan untuk dapatkan soleh. Bermakna pil itu serasi. Dan aku terpaksa berhenti dan ambil masa setengah tahun juga untuk dapatkan soleh.


Tapi...kuasa Allah tu tak terlawan...dalam aku merancang, diam-diam ada isi..sedar masa bulan puasa. Alhamdulillah...masa bulan puasa akak nora tak makan sebab..tak 'proses'..jadi kandungan tu kurang diganggu dengan kehadiran pil-pil perancang. Akak puasa penuh woo...bila cek mula-mula ada..scan tak nampak. Bulan raya pun cek..tak ada line pulak..tak payah scan...hingga bulan ketiga...kami dah takut. Entah-entah akak nora ada sakit dalam perut pasal kitaran haid akak tersusun tak pernah masalah. Bila cek..ada dua line..bila scan...haha..anak dah mula bawa jari masuk mulut . Doktor kata mungkin dia dah jadi lebih awal dari bulan puasa...walau terkejut.. Syukur tak terhingga pada Allah...Alhamdulillah Allah tak sabar bagi rezeki. Orang lain berusaha nak..akak merancang tunggu dulu..tapi dapat gak. Syukur sangat-sangat..


Dan sejak itu lah...kami kesan 'sesuatu' pada soleh. Tapi..sesungguhnya..tak pernah pun melabelkan kehadiran anak baru itu sebagai pembawa petanda buruk ke atas abang solehnya...ya Allah..tak pernah..sungguh meyakinkan dia bawa rahmat buat kami sekeluarga.


Bermula usia kandungan aku 4 bulan lebih..aku dah sibukkan hal soleh. Selalu..aku ni lembik mengandung..alahan yang kuat. Tapi..kali ni mengandung..tak sedar yang aku ni mengandung. Makan pun tak banyak kerenah..kudrat pun tak kurang. Alhamdulillah...


Bila dengar soleh baru setahun..mata-mata mula melihat perut besar akak nora. Siap boleh lemparkan...

"dah tau hidup tu susah..kenapa nak beranak lagi.." ini disebabkan..akak nora ada masalah selingan lain selain dari dugaan soleh.


Ya Allah...akak tak ada nak menjawab apa..tapi mereka sedar tak kata-kata mereka itu tak bersandarkan iman langsung. Apa dosa anak yang berjuang nak hidup dalam rahim akak..berjuang nak melihat dunia bersama abang-abang dia. Yang hairan tu..badan akak nora yang menanggung..mereka yang susah hati pula. Tu la kata orang...mulut orang bukan boleh tutup macam tempayan kan...biarlah..yang penat nanti..mulut mereka juga.


Yang pasti baby kali ni sungguh berbeza. Selain dari dia tak ada menimbulkan alah..dia dah ligat dari usia 6 bulan kandungan. Sebab izzat dan soleh dulu..bulan ke 8 &9 baru mereka bergerak..itu pun penuh kesopanan. Kali ini...macam dia shuffle pula dalam perut. Doktor kata itu petanda baby sihat. Alhamdulillah..takut juga kurang penjagaan sebab dari pagi ke malam hari-hari sibuk di luar.


Macam biasa..anak-anak akak nora memang suka sorok..tak suka tunjuk-tunjuk..jadi..tak tau lah jantina apa...jadi macam biasa akak nora siapkan nama ikut naluri akak nora. Hehe..moga-moga le termakbul ya...


Semoga soleh sempat sembuh sebelum akak nora melahirkan...due date pun main agak-agak je ..hehe...


Published with Blogger-droid v2.0.2

6 comments:

  1. ermmm rasanya bb girl, insya allah

    ReplyDelete
  2. syukur alhamdulillah.. semoga segalanya d pemmudahkan

    ReplyDelete
  3. Anak itu anugerah dari Allah Nora. Rezeki ya tetap ada.
    Apa pun kata lemparan terima dengan hati terbuka yang penuh kesyukuran. Kakya doakan Nora sehat2 selalu.

    ReplyDelete
  4. xpla kak..jgn ambik ati dgn kata2 org..kter mmg xley puaskan ati sume pihak..anak tue kan rezeki..syukurla kandungan akak kali nie dipermudahkan Allah..mugkin jugak sbb akak xmudah mengeluh wpon dugaan bertimpa..Allah tue Maha Penyayang kan..sentiasa berada dicc hambaNYA yg memerlukan..

    ReplyDelete
  5. aslmkum nora..gembira akk membaca khabar soleh.. smga soleh cepat sembuh sepenuhnya.. gembira juga dgn sikap positif yg ada pada nora.. msti ada rahmatnya kpd keluarga nora atas kehadiran org baru nanti.. akk doa yg baik2 utk nora skrga ye..

    ReplyDelete
  6. Pedulik kata orang kak, itu semua rezeki Allah..
    Mcm Myra andai kata Allah beri rezeki anak kerap pasti tak menolak, Tapi dah 2 tahun kami menanti masih belum ada tanda2 kehadirang orang baru dalam hidup kami.. ;)

    ReplyDelete

Akak Nora suka baca komen anda....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...