Tetamu Yang Dihormati

Bila Menyinggah tu..KLIK LA SEKALI ye..

Thursday, December 9, 2010

Dugaan bertimpa-timpa

Dah lama tak berblogging..rindu nak baca berita kawan-kawan semua. Tapi apakan daya, bencana menimpa.
Kisahnya, lepas aku up date blog aku pada 1 disember 2010, dengan post terakhir aku iaitu contest dari Efa Nur, hujan turun dengan lebat. Aku pun off lappy sebab kilat di kawasan rumah aku ni boleh menyebabkan litar pintas. Macam biasa aku cek pintu depan dan belakang kerana tempias hujan lebat pun boleh tahan membasahkan rumah. Tapi, sekarang kan aku ada anak kecil. Tak boleh nak ligat mcama dulu. Air hujan meleleh-leleh ikut pintu dapur dan depan. Jadi, aku cuma dapat letakkan kain buruk banyak-banyak dengan harapan semoga air itu tidak mengalir ke ruang tamu.
Aku cek sekali lagi di pintu hadapan, tempias kuat juga. Aku sendalkan kain buruk juga. Beberapa minit selepas itu, air menderu masuk ikut pintu hadapan. Panik juga aku..tapi dalam panik-panik itu juga aku cuba menyelamatkan barang-barang elektrik. CPU, Lappy, kipas, plug...Air makin laju dan banyak. Adik aku letakkan atas meja. Izzat dah gabra, namun dia ikutje belakang aku. Bila dah lama-lama dia jadi seronok pulak. Nasib baik rumah aku tak banyak barang..tikar pun aku tak nak letak. Gara-gara banjir kuat dulu..baru je hamparkan tikar baru..dah banjir. Jadi, aku merajuk tak decorate rumah..biar je..Nanti cantik pun banjir jugak..

Bila air dah tinggi, hujan terus berhenti. Inilah keadaan dapur aku. Waktu ni aku dah malas nak menyelamatkan apa-apa..lantakla...

Huru-harakan..?Cuba teka..mana adik Izzat Yusuf...?haha tu je tempat yang selamat untuk Irsyad Soleh sementara ibunya memulakan proses pengeringan..
Mula-mula Izzat Yusuf posing dulu pasal dia tahu aku tengan klik-klik foto.

Lepas itu, dia pun enjoy. Aku malas nak marah pasal kehendak dia meluap-luap ketika itu. Aku biarkan aje, sementara aku menimba air bersama-sama kakak ipar ke2 dan bibik kakak ipar ke3 aku. Kemudian dia kecoh gatal-gatal tangan. Maknanya dah cukup masa lah tu. Jadi, adik dan abang ikut nenek balik rumahnya. Bukan jauh pun..depan rumah aku juga..

Melecet juga tangan aku menimba. Esoknya bermula lah operasi mengemas..punyalah sedih nak nangis semua ada. Penatnya..kemas rumah sorang-sorang. Tup-tup aku dapat panggilan emak dan kakak aku di kampung, Kampar accident. Keadaan mereka tak dapat dipastikan lagi memandangkan yang telefon tu pun adik aku yang masih berada di rumah.
Bergegar lutut aku, namun aku terus juga mengemas. Mata dah bengkak, hati tak putus-putus berdoa semoga semuanya selamat. Petang tu jugak aku balik ke Kampar.
ala...irsyad soleh nangis la..nanti sambung ya..




2 comments:

  1. Ya Allah..banyak betui dugaan ko. Sabar ye. Rasa cam nak tolong. Tapi camne nak tolong ek?

    ReplyDelete
  2. tolong doakan kesejahteraan nora ok lah tu...

    ReplyDelete

Akak Nora suka baca komen anda....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...